In de praktijk: Collega's

Jef is werkzaam als Supervisor E&I bij Fabricom Offshore Services. Een zeer ervaren collega die we gevraagd hebben een dag uit zijn leven bij ons te beschrijven. Hij vertelt heel treffend over zijn dag van opkomst voor een offshore shift van 2 weken.

Het verhaal in detail

Kun je ons eens meenemen naar een dag offshore?

Het is 2 uur s ’middags en ik ben op weg naar Den Helder. Na 2 weken vrij te zijn geweest is het nu weer tijd om aan het werk te gaan. De inchecktijd die ik afgelopen vrijdag van de planning heb door gekregen is kwart over 4.

Op de helihaven is het bij de balie nog niet druk, dus gelijk inchecken, tassen wegen, bagage labelen, daarna even tijd voor koffie en de krant. Een aantal van de mensen die ook naar dezelfde offshore locatie gaan zijn er al, de rest komt niet lang daarna ook binnen druppelen. Nadat onze vlucht wordt omgeroepen gaan we door de paspoortcontrole en worden naar de Safety Video Ruimte verwezen. De video beschrijft met wat voor een type helikopter we vliegen en de daaraan verbonden veiligheidsmaatregelen. Voor het aantrekken van het survival suit wordt nog snel even gechecked of iedereen 3 lagen kleding draagt zoals voorgeschreven is in de periode van oktober t/m mei. Nadat dit gebeurd is lopen we naar de heli, stappen in en maken de gordels vast. Enkele minuten later stijgen we op.

De route gaat deze keer via een boorplatform wat bezig is om een nieuwe gasput te boren. Binnen enkele minuten zijn de nodige mensen in- en uitgestapt en stijgen we weer op richting de eindbestemming, een productieplatform op ongeveer 35 kilometer ten westen van Rotterdam. Na het uitstappen geven we de reddingsvesten aan de Helikopter Landing Officer.

Energieke uitdagingen bij Fabricom Offshore Services

Binnen in de accommodatie krijgen we eerst een introductie en worden we bijgepraat over de status van het platform en eventuele bijzonderheden die de afgelopen tijd hebben plaatsgevonden. Daarna door naar de Radio Operator/Medic, hij vertelt ons welke hut en bed aan eenieder van ons is toegewezen. Na ons te hebben omgekleed worden we op de hoogte gebracht van de op het platform geldende veiligheidsmaatregelen en de plaats van het Muster station.

Na deze Safety Briefing breng ik de Hoofd Mijnbouw Installatie (HMI) en de Process Team Leader (PTL) op de hoogte van de details van de werkzaamheden die we gaan uitvoeren aan boord. Als ik de werkvergunningen, 2 “laag risico” en 1 “hoog risico” – hoog risico werk zijn werkzaamheden waarbij open vuur of vonken vrijkomen zoals slijpen en lassen – heb uitgeschreven geef ik deze aan de PTL. Hij en de HMI bepalen welke voorzorgsmaatregelen er getroffen moeten worden om het werk veilig te laten verlopen. Ook kijken zij of er andere activiteiten gaande zijn die een gevaar voor elkaar kunnen vormen.

Er zijn namelijk verschillende partijen aan boord voor diverse werkzaamheden wat allemaal weer andere risico’s met zich meebrengt. Buiten de externe partijen heeft natuurlijk ook de vaste bemanning zijn eigen werkzaamheden zoals het oplossen van storingen en het periodieke onderhoud, maar ook helikopter- en boothandling, hijswerkzaamheden en het monitoren van het gasproductieproces.
Al met al een drukke werkomgeving waarbij rekening moet worden gehouden met alle risico’s.

Nadat we met iedereen de werkvergunningen hebben doorlopen en iedereen zijn of haar handtekening heeft gezet kunnen we beginnen met het werk. We zijn hier bezig om alle pijpleidingen van een compressor te controleren en daar waar nodig te ontdoen van corrosie zodat een gespecialiseerd bedrijf deze leidingen kan meten op eventuele wanddikte afname.
Tegelijkertijd wordt de turbine van de compressor vervangen door een nieuw model met een lagere emissiewaarde en wordt het hele turbinecontrolesysteem vervangen door een modernere versie, inclusief kabels, instrumenten, unit control panel, etc. een traject wat ongeveer een half jaar in beslag zal nemen.

Het is een mooie dag en het werk schiet goed op, mede doordat de meeste mensen al een aantal van deze projecten gedaan hebben en alweer een tijd met elkaar werken.
Om half 7 s ’avonds stoppen we en doen de dagelijkse housekeeping, d.w.z. het opruimen van de werkplek(ken), een belangrijk dagelijks ritueel. Zelf heb ik dan al de administratie, zoals urenlijsten, dagrapportage, e-mail beantwoorden, materiaal bestellingen en dergelijke gedaan.

De volgende dag zullen we zoals gebruikelijk beginnen met een toolbox meeting, waarbij de voorlieden en supervisors aangeven wat er die dag uitgevoerd gaat worden. Dit zodat de werkzaamheden waar nodig op elkaar afgestemd kunnen worden of anders ingepland.
Deze dag vloog – letterlijk – weer voorbij en we hebben al met al een goede start gemaakt. Na het avondeten nog even naar thuis bellen, luisteren of ze me al missen, daarna douchen en nog wat kletsen of TV kijken. Daarna naar bed, morgen weer vroeg eruit.
Zoals gebruikelijk lopen we in een schema van 2 weken op en 2 weken af.  Soms is 2 weken aan boord lang maar de 2 weken thuis zijn dat ook!
Nog 13 dagen te gaan…